Б – МОДЕЛ ПРОГРАМА
Трајни циљ – смерница за годишње етапно
и сукцесивно недељно планирање
Опште основе у својој варијанти Б модела доносе трајни циљ и задатке за Установу и васпитача, који су нам смерница за етапно годишње планирање васпитно-образовног процеса у дечјим групама:
Етапно годишње планирање се одвија по аспектима дечјег развоја - а васпитачи у складу са потебама своје групе деце врше избор и уобличавање задатих васпитно-образовних циљева и задатака, који се остварују кроз активности одређене недељним плановима у складу са предвиђеним етапама. Етапе трају од две до шест недеља.
У сукцесивном недељном планирању васпитачи бирају активности према врстама, а у зависности од уочених дечјих потреба и интересовања у одређеној етапи. Приликом планирања полази се од система дечјих активности и садржаја васпитно образовних области, водећи рачуна о њиховој комплексној примени, не запостављајући ниједну област, као и ниједну врсту активности.
Аспекти дечјег развоја | Врсте активности са децом |
Физичко – здравствени развој |
~ телесне, ~ перцептивне, ~ здравствено – хигијенске, |
Социо – емоционални развој |
~ друштвене, ~ афективне, ~ еколошке, |
Когнитивни развој |
~ откривачке, ~ логичке, ~ практичне (радне и саобраћајне), |
Развој комуникације и стваралаштва |
~ говорне, ~ драмске, ~ ликовне, ~ музичке, ~ плесне |
Задаци за васпитача
- Неговати партнерски однос према деци, по принципима ненасилне комуникације - у функцији подстицања самопоштовања свих учесника у васпитно-образовном процесу, што нам је било полазиште и за израду Правилника о понашању у Установи.
- Стварати услове да се деца слободно играју. Систематски посматрати дете у игри и бележити запажања о дечјем развоју.
- Подстицати децу да примењују различите врсте игара: конструкторске игре, симболичке игре, игре с правилима, покретне игре, друштвене игре, игре улога, традиционалне игре...
- Учити децу новим играма...
- Игру примењивати и као метод за поучавање – дидактичке игре..
- Све што дете може само да учини, важно је да то и учини. Охрабривати децу да самостално остварују све активности које су у складу са њиховим потребама и интересовањима... Подршка самосталности је облик подстицања дечјег самопоштовања... Осамостаљивање је у непосредној вези са активним учењем...