ПРИПРЕМНИ ПРЕДШКОЛСКИ ПРОГРАМ
Програм треба да доприноси целовитом развоју детета уважавањем његове индивидуалности, стварањем услова и подстицаја који ће омогућити да свако дете развија све своје потенцијале и проширује своја искуства, те да их размењује са другима; стварање ситуација у којима оно може да изражава своје мишљење, да дискутује са другима износећи аргументе којима брани своје ставове - уз уважавање туђих, и уз тражење могућности за споразумевање; креирање прилика у којима дете може да изграђује сазнања о себи, другим људима и свету око себе, као основе за стицање нових облика учења сазнавања и понашања.
Будући првошколац
Након реализације овог програма очекујемо да дете буде припремљено за полазак у школу, а то значи:
& да је слободно да покаже самоиницијативу у комуникацији са другима,
& да уме да се изрази,
& да користи расположиве ресурсе у свом окружењу,
& да је заинтересовано и задржава пажњу на некој активности док је не заврши,
& да остварује вежбе концентрације,
& да сарађује са групом вршњака окупљеном око неког задатка или малог пројекта,
& да пита, дискутује...,
& да поштује правила понашања у групи,
& да се сналази у новој средини,
& да се орјентише у простору и времену,
& да увиђа односе међу величинама,
& да се изражава кроз образовне области и користи различита искуства,
& да показује интересовање за књигу и учење,
& да има добру координацију покрета,
& да слободно истражује,
& да конструктивно разрешава сукобе
& да уочава промене у природи и да их разуме…
& опажају и прихватају сопствену и различитост других,
& негују и брину о природној, физичкој и друштвеној средини
Активности васпитача којима он изазива активности деце
Да би изазвао адекватну дететову активност, која доприноси и његовој доброј припремљености за школу, требало би да васпитач у свом раду:
- Прави програм рада са децом на основу посматрања дечјих интересовања и њихових могућности,
- Бира садржаје за рад договарајући се са децом свако јутро о томе,
- Креира са децом активности којима ће се бавити,
- Ствара услове који омогућују дечји избор активности,
- Посредује у дечјем договарању приликом одлучивања и остваривања одређених задатака,
- Подржава дечји сазнајни развој, негује радозналост,
- Поштује дечју индивидуалност и подстиче њихову креативност,
- Са децом креира мале тематске пројекте у којима се исти садржај сагледава из различитих углова,
- Уводи децу у реални животни контекст,
- Јача социо-емоционалне дечје компетенције тако да остварује низ социо-емоционалних активности, путем којих доприноси дечјем упознавању себе и других, препознавањем и уважавањем својих и туђих осећања и потреба,
- Доприноси подстицању дечјег самопоштовања, њиховом осамостаљивању и учествовању у доношењу правила рада у групи,
- Прати дечји развој тако да континуирано води запажања о њиховом развоју,
- Прикупља дечје радове и записе са систематског посматрања дечјег понашања у групи и приликом избора активности,
- Подржава дечји физиички развој,
- Укључује родитеље деце у живот и рад групе на различите начине (индивидуалне информације, родитељски састанци, радионице за родитеље, приредбе, учествовање у планирању и у активностима групе… и сл.)
Фокусирање на процес
У остваривању припремног предшколског програма битно је фокусирање на процес, тј. на начин остваривања предвиђених циљева и задатака. При томе је у години пре поласка у школу неопходно с децом остваривати различите методе и поступке, а нарочито је пожељно остваривати интерактивне методе учења и подучавања путем радионица, малих истраживања, пројеката, различитих врста игара…
Теме и садржаји ће да буду одређени у октобру, кад се сниме дечја интересовања и предлози родитеља. Извори садржаја су: реалан животни контекст, свет ствари, науке и природе, уметност и култура - ресурси средине који деци омогућују да њихово учење буде животно.
Осим ресурса средине у граду – користи се још и богатство природе по селима...